Ово је моје виђење школовања Треће класе ПШВВА и XX класе ВВА, немам претензије да ово постане неко књижевно дело, већ више да у мојим класићима првенствено, а и у другима који су прошли кроз ове школе, покрене сећања и жељу да свако ко и мало осећа потребу слободно допуни, настави или исправи причу. Ја лично желим да кроз приче и доживљаје прођем од Мостара до Задра и Пуле онако како сам то ја доживео, наравно акоовај почетак буде прихваћен и поџан. А све који буду ово прочитали молим за добронамерну критику и помоћ, како би XX класа завршила школовање.
Зеља да постанем пилот расла је у мени још од раног детињства, чини ми се да сам то одувек желео. Рођен сам у селу, малом, банатском, пуном прашине, блата, баруштина, снега, без правог пута, пруге или какве друге везе са светом. То моје село ипак није тако непознато у њему је рођен наш познати научник Михајло Пупин, то мени драго место је Идвор. Летење нисам у то време чак ни замишљао као неку професију а поготово нисам је спајао са неким официрским чиновима. Знао сам да је војни пилот официр, али у свом детињству нисам долазио у контакт са војним лицима, а поготову не са војним пилотима. За мене је летење било нешто нестварно, романтично и лепо. Ни слутио нисам шта ме све очекује, шта ћу све доживети и преживети у мојој пилотској каријери а и да сам којим случајем могао знати поново би изабрао тај пут.
Прегледе за пријем у школу сам прошао уз све страхове које су прошли мање више сви који су жарко желели да успеју. И тако у доколици сеоске идиле дочеках и тај дан да се упутим у мени непознат и прилично далек град у Мостар. Знао са где се налази Мостар, знао сам и за Неретву и стари мост и босанскохерцеговачке планине и реке историјом од давнина прекривене. Знао сам и за „На дрини ћуприју“ али ја то никада у животу нисам видео. Ја сам трећа класа ПŠВВА а то је година 1963. Самном на пут и поред мог противљења пошао је и мој отац тек да ми се нађе. Путовало се тада возом и то од Београда до Сарајева пругом, нормални колосек, огромна парна локомотива из које на све стране шишти пара и цела београдска станица одише посебним мирисом сагорелог угља дима, водене паре и људи који у тој гужви траже „свој“ воз. Кренули смо вечерњим возом, септембар месец већ помало прохладна ноћ поготову у возу који се из све снаге труди да до јутра стигне у „Сарајево ново“ и стигао је. Прохладно рано јутро, иста слика као и у Београду, мирис свих станицаје исти. Негде смо појели бурек и пешице прешли на другу сарајевску станицу са које су ишли возови уског колосека популарни „Ћира“. Пут до Мостара је био прави доживљај безброј успона, тунела, увек у неким кањонима, нигде оног широког дугачког погледа који се пружа све до оне линије где се спаја небо и земља . Огромне планинчине и шуме недају ти да видиш где то идеш а код мене када је бистро небо од Црепаје, из воза, видиш зграде Београда и Авалу која је према овоме овде тек брежуљак. Ћира је овде као и они брдски коњићи, окретан у завојима пажљив у кањонима и издржљив на успонима а на неким деловима преко Коњица на средини колосека је био још један зупчасти колосек, где се укопчавао погонски зупчаник. На тим деловима возило се ходом пешака. А онда смо ушли у долину Неретве и лагано се спуштали ка мостарској котлини. У возу смо се већ површно упознавали ми будући ученици Треће класе Припремне школе ваздухопловне војне академије, дугачко име, а још дуже двогодишње школовање.
Није било свечаног дочека већ нам је одмах уручен део опреме, односно одећа и то онако од ока без пробе. Једне кратке кепер панталоне, исто тако кошуља са кратким рукавима који су ми досезали до лакта, војничке смб гаће које су једва стале у кратке панталоне исто таква мајица, чарапе и веровали или не сандале, сапун са мирисом ланолина, два пешкира за лице и ноге и то је за почетак било све. Šишање поред зграде интерната купање у војничком купатилу нас двадесетак голишаваца још ни не стасалих у младиће, топла вода, сапунање, прање, хладна вода, све под команду. А затим оно спектакуларно рашири гаће и облак ДДТја на оно мало длака, страх од вашију је још од рата остао.
У Мостару је било још врло топло тако да нам је та кратка одећа пријала, још мало па смо се опростили од родитеља за дуже време. Распоређени смо по спаваоницама. Двадесетак нас у једној соби, собе светле са пуно прозора паркет угланцан, мирише на чисто, на две стране кревети, између ормарићи, по средини тепих сто и пар столица, поред она друга два зида ормари за гардеробу на ормарима кофери, сваком по један, за оно време пристојни путни кофери . Кревети војнички са душецима и уредним чистим белим чаршавима, два ћебета и то је то. У ходнику поред сваке собе дугачке ниске полице за обућу. На сваком спрату WЦ чучавац са више кабина. За мене дете са села, где су собе биле још са земљаним подом где су домаћинства тек зидала пољске WЦе, негде у врх баште био је то више него пристојан стандард. Додуше и овде смо негде иза наставне зграде међу рушевним бункерима имали један повелики пољски WЦ, који је био у употреби. Šкола се тада састојала из наставне зграде и интерната, иза тих зграда била је пољана, уствари више камењар са заосталим бункерима, пруга и жичана ограда. Ту смо проводили време између два часа, лети хватајући гуштере замком од дугачких влати траве, наравно да смо их пуштали и поново хватали. Ту смо препричавали све згоде и незгоде, читали писма по ко зна који пут, поверавали једно другом своје бриге, откривали скривене делове својег детињства, стварали смо другарство. Оно у којем можеш све да кажеш, а да те се схвати и разуме а да си спреман још више да узвратиш.
Прве дане провели смо у упознавњу људи који ће нам за ове две године бити све и сва, од заставника Šупице, начелника класе Видојевић до начелника школе Живка Михајловића који је већ имао назив Саваот. Такођер смо упознали круг школе где се смемо кретати а где не би требали ићи. Аеродром је био активан и на њему су још летели авиони типа 214 двомоторци са стакленим предњим делом извиђачи. А аеродром Ортјеш је раздвојен Неретвом и преко моста се није смело. Упознали смо се са правима и дужностима ученика, кућним редом, распоредом занимања, дневним и недељним. Узета нам је мера за радна и свечана одела и још пуно тога се слило у наше главе за тих отприлике недељу дана упознавања.
Основно школовање сам завршио у ФНРЈ а ПŠВВА отпочео у СФРЈ, наиме те 1963.године Федеративна Народна Република Југославија је променила име у Социјалистичка Федеративна Република Југославија, изгледа да јој то име није донело дуговечност. Постала је у имену идеолошки опредељена што се касније показало као погубно за њен опстанак, међутим ни у ком случају немам намеру да залазим у неке политичке воде, ја сам моју домовину волео онакву каква је била.
Моја трећа класа ПŠВВА имала је на почетку око 120 ученика, изабраних дечака од пар хиљада кандидата, то су нам стално наглашавали тако да смо постали поносни и помало сујетни на то а било нас је из свих крајева бивше нам државе .Од А Алија Аљи до Ж Живанов Радивој сместило се још око 120 ученика,
1.-Бенета Иван 44.-Јањић Никола
10.-Илић Владо 53.-Миланковић Ђуро
21.-Војвода Бојан
2.-Бренчић Драго 45.-Јанковић Славко
3.-Бугариновић Валериј 46.-Јокановић Ђорђе
4.-Церановић Божидар 47.-Крошњар Никола
5.-Чавдаревић Никола 48.-Лековић Милета
6.-Габријелчић Славко 49.-Лиховић Џемал
7.-Гајић Родољуб 50.-Лазаревић Милутин
8.-Гаћеша Драго 51.-Милосављевић Милан
9.-Грујин Никола 52.-Мирковић Бранислав
11.-Кнежевић Владо 54.-Милојковић Драгиша
12.-Косановић Душан 55.-Милутиновић Бранислав
13.-Костић Владимир 56.-Љубичић Никола
14.-Козина Иван 57.-Маричић Илија
15.-Маљковић Никола 58.-Малиновић Петар
16.-Мавретић Јоже 59.-Паликућа Љубиша
17.-Панђжић Мирко 60.-Тербовац Алојз
18.-Петровић Милан 61.-Šурлан Никола
19.-Пеулић Угљеша 62.-Петровић Милија
20.-Талић Стојан 63.-Вулић Мато
22.-Дангузов Немања 64.-Аљија Аљи
23.-Гаћеша Драго 65.-Аврамовић Живота
24.-Гогић Слободан 66.-Бахтовић Сеад
25.-Ивковић Зоран 67.-Бегић Славко
26.-Јањић Љубомир 68.-Белош Миодраг
27.-Лукић Душан 69.-Цветковић Милан
28.-Михајловић Братислав 70.-Ђоковић Томислав
29.-Стошић Предраг 71.-Дехељан Саша
30.-Миладиновић Драган 72.-Ерчић Владимир
31.-Миланкић Ратко 73.-Илић Драгољуб
32.-Мујановић Есад 74.-Ивковић Драган
33.-Милекић Слободан 75.-Јовановић Миодраг
34.-Николић Мирољуб 76.-Касумовић Борис
35.-Поповић Радосав 77.-Костић Ратомир
36.-Ранковић Милан 78.-Манолев Миле
37.-Рашковић Душан 79.-Марељ Стојан
38.-Михајловић Часлав 80.-Миленковски Благоје
39.-Свитлица Стојан 81.-Мишкар Милослав
40.-Трајковски Душан 82.-Милић Никола
41.-Видаковић Ловре 83.-Плетикос Никола
42.-Заплетан Имре 84.-Радојевић Стражимир
43.-Златковић Јордан. 85.-Живанов Радивој
Молим сваког ко се сећа ученика треће мостарске класе да допише понеко име, адресу или било који други податак а било би лепо и по која фотографија..
Распоређени смо у шест одељења три енглеска и три руска ја сам био у трећем Е, руски језик сам учио у основној школи па сам тако и наставио, тада ми то није сметало.
Систем школовања је био сличан гимназијском али мало сабијен, све што се учило тада у гимназији сабијено је у две године школовања у ПŠВВА, тако да смо имали мало више предмета и далеко више обавеза и учења него касније генерације које су завршиле четворогодишње школовање. Наравно никако не желим да неко помисли да смо ми више знања стекли од каснијих генерација, напротив свака каснија генерација је стицала све квалитетнија и разноврснија савремена знања из свих области живота. А и авијација је у то време била још на темељним основама рачунске навигације, није тада било бар не код нас ни помена о компјутерској технологији или сателитској навигацији. Сателита тада још није било.
Међутим осећао се напредак у развој у свим областима те је следећа класа имала трогодишњи програм а пета класа је већ отпочела нормалан четворогодишни програм школовања.
Поздрав Лала
[/b]
Некада, За време питомачких дана
Сада, На прослави 40. година завршетка ВВА
Сусрет пријатеља, Стари пријателји после 40 година
